Przejdź do treści

Parametryzacja i kalibracja rozwiązania do windykacji

Celem procedury przypominawczej jest nie tylko odzyskanie środków w możliwie najkrótszym czasie, ale także utrzymanie dobrych relacji biznesowych i unikanie konfliktów z klientami. Z praktyki wynika, że o ile średnie branżowe przeterminowanie możemy uzyskać jako wartość statystyczną z szeregu opracowań, tak niedookreślony pozostaje minimalny poziom przeterminowania jaki możemy uzyskać bez narażenia na szwank relacji handlowych. I to zapewne jest najtrudniejszą wartością do oszacowania w całym omawianym procesie.

Zaletą prezentowanego podejścia jest wdrożenie procedury, która łatwo może być modyfikowana w zależności od sytuacji przedsiębiorstwa. Jeżeli określiliśmy nasze aspiracje jako pewien poziom przeterminowania (w naszym przykładzie 30%), to możemy liberalizować procedurę, jeżeli uzyskujemy wartości np. poniżej 20%, oraz ją zaostrzyć, gdy uzyskujemy gorsze wyniki.

Kalibrację mechanizmu przeprowadzamy zwykle poprzez prostą zmianę parametrów decydujących, kiedy wysyłane są przypomnienia – np. poprzez przyspieszenie momentu generowania przypomnień (np. po 10 dniach zamiast 14), gdy potrzebujemy więcej płynności lub rezygnację z pierwszych przypomnień (np. w dniu płatności i po 7 dniach), gdy sytuacja jest bardzo dobra.

Opóźnione płatności od klientów?

Zapisz się do newslettera PayTiq i daj sobie pomóc.