Jakie dane uwzględnić przy planowaniu windykacji?
Budując dedykowane rozwiązanie realizujące działania windykacyjne dla naszej firmy, które musimy wziąć pod uwagę szereg czynników:
- zróżnicowanie klientów (branże, zwyczaje, średnie terminy płatności i opóźnień),
- status wiarygodności płatniczej (terminowy płatnik/płatnik opóźniający średnio o 10 dni… itd.)
- status osoby kontaktowej (właściciel, kierownik zakupów, księgowość),
- nasz sposób komunikacji z kontrahentem (język, zwyczaje, stopień zażyłości),
- preferowane metody kontaktu (e-mail, telefon, sms, fax, pismo),
- uznane przez nas subiektywne przedziały przeterminowania przykładowo – nieistotne (np. do 7 dni), dopuszczalne (np. do 15), problematyczne (np. 35-45 dni), niedopuszczalne (pow. 45 dni),
- potencjalną zmienność powyższych – z czego wynika konieczność łatwej rekonfiguracji systemu w zależności od potrzeb.
Zrozumienie sytuacji konkretnego dłużnika i sytuacji w jakiej znajduje się jego rozrachunek jest kluczowe z punktu widzenia właściwego zaadresowania działań windykacyjnych. Czym innym bowiem jest faktura opóźniona o kilka dni, a czym innym płatność niezrealizowana przez ponad miesiąc.
Nasze podejście zakłada zatem: 1) wieloetapową windykację polubowną, aby różnicować komunikaty w zależności od sytuacji rozrachunku 2) podział klientów na grupy, aby zapewnić właściwy format i styl komunikacji 3) systemowość – automatyzację całości procesu.