Przejdź do treści

Dlaczego faktury są płacone z opóźnieniem?

Zanim przejdziemy do planowania procesu zastanówmy się, dlaczego opóźnienia w płatnościach występują. Częste przyczyny to:

  • problemy finansowe kontrahenta, zarówno strukturalne, jak i związane z rynkiem, na którym działa – sezonowość, zatory płatnicze, brak dostępu do finansowania;
  • świadome opóźnianie płatności – celowe działanie mające na celu poprawę swojej płynności kosztem dostawców, działanie takie jest szczególnie popularne wśród firm, które mają dominującą pozycję negocjacyjną,
  • błędy administracyjne – skutek nieefektywnego obiegu dokumentów, zagubienia faktur, zmian organizacyjnych lub kadrowych – „efekt bałaganu”;
  • spór dotyczący usługi lub produktu – niezgodność z umową, reklamacja, brak protokołu odbioru itp.

Każda z tych sytuacji wymaga innego podejścia, dlatego firmy powinny stosować indywidualne strategie zarządzania należnościami, uwzględniając specyfikę swojej branży i klientów. Przyjmując, iż naszym początkowym celem jest poprawienie wskaźnika przeterminowania o 10%, możemy skupić się na intensywnym:

  • wsparciu kontrahentów, którzy zalegają z opłatami wskutek błędów administracyjnych,
  • ograniczaniu celowych opóźnień poprzez presję na terminową płatność.

Proponuję przyjąć, aby działania windykacyjne w odniesieniu do kontrahentów w trudnej kondycji finansowej oraz znajdujących się z nami w sporze dotyczącym przedmiotu sprzedaży realizowane były w sposób odrębny – na podstawie procedur innych niż ogólna windykacja polubowna. Resztę zrobisz z paytiQ.pl 🙂

Opóźnione płatności od klientów?

Zapisz się do newslettera PayTiq i daj sobie pomóc.