Czy istnieje optymalny poziom przeterminowania?
Brak przeterminowanych należności jest naturalnym oczekiwaniem każdego CFO. W wielu branżach należy jednak realistycznie przyjąć, iż w przeterminowania będą występować i określić poziom, w którym będą one uznawane za maksymalnie zredukowane bez negatywnego wpływu na sprzedaż.
Pracując w sektorze przemysłowym, gdzie średnia należności przeterminowanych stanowiła 35-50% ogółu należności, uznawałem, że moim celem jest uzyskanie około 20% jako poziomu docelowego. Każdorazowo, kiedy należności przekraczały 30% dokonywałem korekt w procedurze, zwiększając jej intensywność. I odpowiednio, kiedy przeterminowanie było istotnie mniejsze od zakładanego optimum – procedura była luzowana.
Nie zawsze celem jest bowiem całkowita eliminacja opóźnień, ponieważ zbyt restrykcyjna polityka windykacyjna może prowadzić do pogorszenia się relacji z klientami, a nawet zakończeniem współpracy w niektórych przypadkach. Dlatego przedsiębiorstwa powinny określić optymalny poziom przeterminowania należności, który nie wpływa negatywnie na płynność finansową, a jednocześnie pozwala utrzymać dobre relacje biznesowe.